بی نام
Contact me
My Profile
Blog Author(s) بی نام
Previous Months Home Archive اردیبهشت ٩٥ فروردین ٩٥ اسفند ٩٤ بهمن ٩٤ شهریور ٩٤ اردیبهشت ٩٤ آبان ٩۳ شهریور ٩۳ تیر ٩۳ اردیبهشت ٩۳ فروردین ٩۳ اسفند ٩٢ بهمن ٩٢ دی ٩٢ آذر ٩٢ آبان ٩٢ مهر ٩٢ شهریور ٩٢ امرداد ٩٢ تیر ٩٢ دی ٩۱ آبان ٩۱ مهر ٩۱ شهریور ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ فروردین ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ دی ٩٠ آذر ٩٠ مهر ٩٠ شهریور ٩٠ امرداد ٩٠ تیر ٩٠ خرداد ٩٠ اردیبهشت ٩٠ فروردین ٩٠ اسفند ۸٩ بهمن ۸٩ دی ۸٩ آبان ۸٩ مهر ۸٩ شهریور ۸٩ امرداد ۸٩ تیر ۸٩ خرداد ۸٩ اردیبهشت ۸٩ فروردین ۸٩ اسفند ۸۸ دی ۸۸ آذر ۸۸ آبان ۸۸ مهر ۸۸ امرداد ۸۸ تیر ۸۸ خرداد ۸۸ اردیبهشت ۸۸ فروردین ۸۸ اسفند ۸٧ بهمن ۸٧ دی ۸٧ آذر ۸٧ آبان ۸٧ مهر ۸٧ شهریور ۸٧ امرداد ۸٧ تیر ۸٧ خرداد ۸٧ اردیبهشت ۸٧ فروردین ۸٧ اسفند ۸٦ بهمن ۸٦ دی ۸٦ آذر ۸٦ آبان ۸٦ شهریور ۸٦ خرداد ۸٦ اردیبهشت ۸٦ فروردین ۸٦ اسفند ۸٥ بهمن ۸٥ More ...
      سیاوش قاسمی ()
این سینما فاسد نیست by: بی نام
این سینما فاسد نیست
 
نویسنده : صالح دلدم

هراز چندگاهی برخی افراد چه از
بیرون محیط سینما و چه کسانی که به گونه‌ای با صنعت سینما در ارتباط می باشند با
مطرح ساختن مطالبی واهی فعالان عرصه سینمای کشور را به فساد اخلاق متهم می نمایند
که مطرح ساختن از این دست موارد جز متشنج ساختن عرصه فرهنگ و هنر کشور و بهانه دادن
به دست مغرضانی که با سینما مشکل دارند، پیامد دیگری به دنبال ندارد. جالب آنکه
واژه «فساد» یک معنای کلی داشته و مطرح ساختن آن بدون بررسی لازم، به معنای افترا
می‌باشد.

افرادی که هرازچندگاهی با دستمایه قرار دادن موضوعی مانند
فساد به تنش آفرینی می پردازند یا مغرضانی هستند که بنا به دلایل شخصی مختلف با
سینمای کشور مشکل دارند یا افرادی هستند که قبلا در این عرصه فعالیت داشته و به
دلایلی همچون بی‌استعدادی به حاشیه رانده شده‌اند و اکنون قصد دارند به صورت کاذب
با مطرح ساختن اتهاماتی از این قبیل به مطرح ساختن خود بپردازند این در حالی است که
انسان موقعی مطرح می‌شود که با استعداد خود بتواند در حرفه‌اش به مدارج عالی و
قله‌های ترقی برسد. جالبتر آنکه کسانی این اتهامات را مطرح می‌سازند که خود یا با
استفاده از بیت‌المال توانسته‌اند به عرصه فیلمسازی وارد شوند یا در مقام یک بازیگر
یا فیلمساز درجه چندم، چندسالی را به علت برخی موارد حاشیه‌ای و مشکلات اخلاقی در
ممنوع اسکاری و ممنوع التصویری گذرانده‌اند. کسی منکر فساد در جامعه نیست و سینما
هم می‌تواند مانند سایر صنوف دچار فساد گردد اما اینجانب به عنوان کسی که نزدیک به
یک دهه به عنوان فیلمساز فعالیت داشته‌ام، به جرات می‌توانم اعلام نمایم که درصد
فساد در سینما نسبت به برخی مشاغل بسیار پایین می‌باشد و آنچه که به عنوان فساد
مطرح است، فساد اخلاقی در سینما نبوده و فساد مالی واداری می‌باشد که برخی بدان
دچار هستند و براساس روابط به جای ضوابط با دریافت بودجه‌های میلیاردی اقدام به
ساخت فیلم‌هایی می کنند که در عمل بودجه هزینه شده برای آن را نیز برنگردانده و در
برخی موارد و در کمال تعجب بیست درصد بودجه دریافتی برای ساخت اثر، هزینه آن شده و
الباقی آن معلوم نیست که در جیب چه افرادی وارد می‌شود. سینما برخلاف سایر مشاغل به
علت قوه بصری و خبری آن در تیررس عوام بوده و کوچکترین حرکت برخی افراد در بوق و
کرنا شده و به اسم تمام اهالی سینما نوشته می‌شود که این معدود افراد نیز
حرفه‌ای‌های سینما نبوده و اکثرا کسانی هستند که در حاشیه سینما به فعالیت قارچ
گونه خود ادامه می‌دهند. سینمای ما، سینمایی مظلوم بوده است که مظلومیت و شرافت آن
در اتفاقات اکران نوروزی امسال بیش از پیش نمایان گردید.

بهتر است عینک بدبینی از سوی مغرضان فرهنگ وهنر نسبت به
آن برداشته شود و برخی دوستان که مدت‌هاست جایی در این عرصه برایشان باقی نمانده
است به فکر پیشرفت خود و راهی بهتر برای مطرح شدن باشند.

ویل لکل همزه لمزه «وای بر هر عیب جوی طعنه زننده».

تهیه کننده و کارگردان

  Comments ()
چرا روتون نمیشه بگید در همین سینما فکستنی را هم ببندید... by: بی نام

  Comments ()
سیاوش قاسمی by: بی نام

  

به سبکه فیلمهای وسترن خوانده بشه لطفاً

ببین رفیق تا زنده ایم بیا قدر یگدیگرو بدونیم ،نه نه ... نه ، نه وقتی که دل به خاک سپرده ایم .رفیق

  Comments ()
جنجالی برای نابودی یک فیلم by: بی نام
جنجالی برای نابودی یک فیلم
 
نویسنده : صالح دلدم

اکران فیلم (زندگی) خصوصی به کارگردانی محمدحسین فرحبخش و
حواشی بی‌سابقه‌ای که پیرامون این فیلم اکران نوروز سینماها به وجود آمد از چند
منظر قابل بررسی می‌باشد که در این یادداشت سعی شده است به واکاوی علل این مسائل
بپردازم که خواندن آن خالی از لطف نیست. حسین فرحبخش به همراه عبدالله علیخانی از
اولین نسل تهیه کنندگان پس از انقلاب می باشند که در ابتدای ورود به این عرصه به
ساخت فیلم‌های تجاری خوش ساخت اکشن (حادثه‌ای) آن زمان سینما پرداختند و به مرور
زمان با تغییر شرایط و با توجه به ذائقه مخاطب به سمت ساخت آثار اجتماعی و سپس کمدی
روی آوردند که ازشاخص‌ترین آنها می‌توان به فیلم‌های آواز قو، کما، تکیه برباد و
شب‌های تهران اشاره نمود. حسین فرحبخش از معدود تهیه کنندگان مولف سینمای ایران به
حساب می‌آید که علاوه بر تهیه کنندگی حرفه‌ای، تبحر خاصی در فیلمنانه‌نویسی و
کارگردانی دارد و فیلم‌های تولیدی دفتر وی در دو زمینه کمک شایانی به سینمای کشور
نموده است که از آن جمله می‌توان به رونق اقتصادی سالن‌های سینما و ورود
کارگردان‌های اول بسیاری به واسطه تهیه کنندگی حسین فرحبخش- عبدالله علیخانی به
عرصه سینمای کشور اشاره نمود. نکته مثبت دیگر کارنامه هنری فرحبخش وام‌دار نبودن وی
می‌باشد بدین معنا که در طول 30 سال فعالیت در عرصه سینما تا به حال مورد حمایت
مالی هیچ ارگان، اداره یا نهادی قرار نگرفته است و به واسطه سرمایه بخش خصوصی خود
به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در عرصه سینمای کشور پرداخته است که نتیجه این امر
صراحت لهجه فرحبخش و انجام رسالت وی به عنوان یک فیلمساز و فعال فرهنگی بوده است.
نگارنده به عنوان شخصی که نزدیک به یک دهه شناخت مستقیم نسبت به حسین فرحبخش داشته
است و به فضائل اخلاقی وی به عنون یک فیلمساز بدون حاشیه صحه می‌گذارم در اتفاقات
اخیر پیرامون فیلم(زندگی) خصوصی علاوه بر مسائلی که در سطور باقی‌مانده به آن اشاره
خواهم نمود، عنصر حسادت که یکی از از ارکان رکین سینمای ایران است! به وضوح رویت
کرده‌ام و چه بسا تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که برای پائین کشیده شدن فیلم خصوصی
از عرصه اکران و جایگزینی آن با فیلم‌های دیگر لحظه شماری می کردند تا با شکست
تجاری این فیلم به خوشحالی بپردازند. و اما در بیرون محیط سینما نیز سیگنال‌های
بسیاری در جهت وارد آوردن فشار لازم با هدف توقیف فیلم مذکور ارسال گردید که از آن
جمله می‌توان به اقلیت گروه‌هایی اشاره نمود که قصد داشتند ایجاد فضای رعب و وحشت و
اخلال در نظم عمومی عرصه را بر اکران فیلم خصوصی تنگ نمایند جالب آن که این جماعت
خود فیلم را اصلا ندیده‌اند و فعل رفتن به سینما را فعلی گناه و در حد کفر می‌دانند
و با دادن اطلاعات غلط به دیگران و سوءاستفاده از تریبون‌هایی که در اختیار داشتند
به جوسازی‌های کاذب علیه فیلم مذکور پرداختند و وامانده از همه جا به لشکرکشی در کف
خیابان‌ها یا صدور بیانیه‌های تهدیدآمیز پرداختند غافل از این که دوره این رفتارهای
خشونت‌آمیز به سر آمده است و آن زمان گذشته است که یک جماعت 100 نفره بخواهند
خواسته‌های خود را با زور به هفتاد میلیون دیگر دیکته کنند. فیلم زندگی خصوصی در یک
رقابت نابرابر در اکران نوروزی قرار گرفت، نه خبری از حمایت‌های وزارت ارشاد که به
واسطه قرابت خویشاوندی کارگردان فیلم گشت ارشاد با رئیس سازمان سینمایی از آن بود و
که خبری از بودجه‌های میلیاردی که از جیب بیت المال چه در زمان تولید و چه در زمان
تبلیغات اکران در فیلم قلاده‌های طلا صورت پذیرفت و از این‌رو باید به جای اکران
عمومی از واژه اکران خصوصی برای آن استفاده نمود اما وجه تمایز فیلم (زندگی) خصوصی
با سایر فیلم‌های اکران نوروز امسال، اخلاق‌گرایی مضمون این فیلم بوده است که با
جملاتی گوهربار از امیرمومنان(ع) در معرفی مومنین واقعی و آنان که نقاب نفاق بر
چهره کشیده‌اند شروع می‌شود و تا پایان فیلم چهره واقعی برخی اصولگرایانی را نشان
می‌دهد که برای نیل به اهداف خود هر اصولی را زیر پا می‌گذارند که این امر به مذاق
خیلی ها خوش نیامده و به قول معروف آن که اشاره مستقیم به کسی نشده است، «هر کسی
ازظن خود شد یارمن» صورت پذیرفته است وچوبی که فرح‌بخش در این فیلم برداشته است
حساب کار را دست خیلی از گربه‌ها داده است! که رسالت یک فیلمساز و فعال فرهنگی و
هنری چیزی جز بیان حقایق و نمایش کثری‌ها و زشتی‌ها با هدف اصلاح و اخلاق‌گرایی
نمی‌باشد. معضلی که متاسفانه عرصه سیاست و اجتماع ما امروز به آن آلوده است و در
جریان اعتراضات به اکران همین فیلم نمونه‌های بسیاری از این دست بی‌اخلاقی‌ها را
توسط جریان معترض به وضوح مشاهده نمودیم.در پایان جای خوشحالی دارد که مدیران ارشد
سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد تسلیم اقدامات غیرقانونی گروه‌های افراطی نشدند و جای
بسی تاسف نیز برای مدیران سینمایی حوزه هنری و شهرداری تهران دارد که تحت تاثیر این
جوسازی‌ها قرار گرفته و خود تن به اقدام غیرقانونی داده‌اند. به امید روزی که کمی
نقدپذیر باشیم و به اخلاق روی آوریم؛ آیا نمایش واقعیات این قدر سخت است؟!

تهیه‌کننده و کارگردان

  Comments ()
  by: بی نام

دنیا چقدر بی معرفتی
 مراسم تشییع پیکر فاطمه طاهری در خانه هنرمندان

دیروز ساعت 10 صبح برای مراسم تشییع مادر مهربان و خوش قلب سینمای ایران به خانه هنرمندان رسیدیم باورم نمیشد با همچین صحنه ای روبرو شم تعداد دوستان و یاران به انگشتهای دست هم نمیرسید هم اونجا به خودم گفتم "دنیا چقدر بی معرفتی" در مراسم خاکسپاری بچه های گهریزک دیدم که هر کدام یک شاخه گل قرمز دستشان دارند تازه اونجا بود که فهمیدم خانم طاهری هر هفته به این عزیزان سر میزده و برایشان هر دفعه یک چیزی میبرده .آنها میگفتند خانم طاهری حالا که تو داری از پیش ما میری کی دیگه با ما سر میزنه و من مطمئنم خانم طاهری در جواب به آنها گفته اگر شما نبودید کی جنازه مرا تشییع میکرده.روحش شاد

گزارش فارس از مراسم خاکسپاری مادر مهربان تلویزیون
پیکر زنده‌یاد «فاطمه طاهری» تشییع شد

خبرگزاری فارس: پیکر زنده‌یاد
«فاطمه طاهری» که سال‌ها نقش مادران مهربان را در سینما و تلویزیون ایفا می‌کرد، در
حضور تعداد انگشت‌شماری از هنرمندان تشییع شد.

خبرگزاری فارس: پیکر زنده‌یاد «فاطمه طاهری» تشییع شد
گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مراسم تشییع زنده‌یاد
«فاطمه طاهری» که همواره در آثار سینمایی و تلویزیونی نقش یک مادر مهربان و فداکار
را ایفا می‌کرد، صبح امروز -۱۹ فروردین‌ماه- از مقابل خانه هنرمندان به سمت قطعه
هنرمندان واقع در بهشت زهرا (س) تشییع شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم که به علت بارندگی بخشی از آن
در داخل ساختمان خانه هنرمندان برگزار شد، تنها چند هنرمند سینما و تلویزیون
نظیر علی دهکردی، مریلا زارعی، ملکه رنجبر، صدیقه کیانفر، رضا بنفشه‌خواه، سیاوش
قاسمی، اسماعیل خلج، بهزاد رحیم‌خانی و ... حضور داشتند.

 

**اگر خیرین نبودند پیکر
هنرمندان روی زمین می‌ماند

 

ملکه رنجبر به عنوان اولین سخنران، در حالی که به شدت
می‌گریست، از نبود سایر هنرمندان در این مراسم گلایه کرد و گفت: هنرمندانی که در
مراسم تشییع و خاکسپاری همکاران خود شرکت نمی‌کنند، فکر نمی‌کنند که روزی نوبت
آن‌ها هم فرا می‌رسد؟ کجا هستند هنرمندان ما؟ آن‌ها حتی در مرگ هم هم‌دردی
نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همیشه هنرمندان ما تنها و بی‌کس مرده‌اند و اگر
خیرین نبودند، نعش ما روی زمین می‌ماند.

حسین قاسمی‌وند هنرمند پیشکسوت نیز در سخنانی اظهار داشت:
امروز به حق است که اشاره‌ای داشته باشیم به بهترین قول از حضورت رسول اکرم (ص) ‌که
فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است و به حق است که بگوییم فاطمه(س) شایسته مولای
متقیان(ع) بوده و به حق است که ایشان فاطمه(س) را زینت زندگی‌شان می‌دانسته‌اند و
به حق است که امروز بانویی هنرمند از دنیا می‌رود و روی سنگ مزارش می‌نویسند وفات
هم‌زمان با شهادت حضرت فاطمه(س).

وی در ادامه به ذکر خاطراتی درباره دریافت قطعه هنرمندان بهشت
زهرا(س) اشاره کرد و عنوان داشت: ما خانه و ویلا نمی‌خواهیم، موجودیت
می‌خواهیم.

علی دهکردی نیز ضمن عرض تسلیت به حاضران گفت: خانم طاهری هم
هنرمند مهربانی بودند و هم همسایه مهربان ما بودند. تشکر می‌کنم از کسانی که باعث
شدند تا در این بی‌خانمانی ما هنرمندان، خانه هنرمندان نگذاشت پیکر این هنرمند فقید
روز زمین بماند.

رضا بنفشه‌خواه نیز به آثاری که در آن‌ها با فاطمه طاهری
هم‌بازی بوده، اشاره و تصریح کرد: من طی ۳۰ سال گذشته در چندین کار با ایشان هم
بازی بودم که آخرین آن‌ها سریال «دارا و ندار» بود. به حق ایشان هنرمند با اخلاق و
مهربانی بودند.

اسماعیل خلج نیز در میان گریه‌های خود در این مراسم گفت: من با
ایشان همکاری‌های بسیاری داشته‌ام و امیدوارم خداوند به بازماندگان‌شان صبر
بدهد.

به گزارش فارس، پس از سخنان هنرمندان حاضر در مراسم، پیکر
زنده‌یاد «فاطمه طاهری» به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

به گزارش فارس، این هنرمند فقید صبح روز -17 فروردین- بر اثر
سکته قلبی به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه تلاش پزشکان به نتیجه نرسید و این
هنرمند پیشکسوت جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فاطمه طاهری متولد سال 1318 در تهران بود و فعالیت هنری خود را
از سال 1336 با حضور در تئاتر آغاز کرد.

  Comments ()
Recent Posts سیاوش قاسمی عکس سیاوش قاسمی سریال چارسو شو شبهای کیش فیلمهای سیاوش قاسمی عکس سیاوش قاسمی دیدار خیرخواهانه ی تیم فوتبال هنرمندان و تیم پیشکسوتان پرسپولیس سیاوش قاسمی در ملایر سیاوش قاسمی ستاره بیست گرفت کنسرت خنده محمود آباد
My Tags  
My Friends پدر دوربین مخفی ایران استاد امیرحسین قهرائی عباس رافعی ( کارگردان - نویسنده و تهیه کننده سینما) شکلات تلخ جدیدترین عکسها و خبرها از مهران مدیری مجله سینمایی هفت ساغر تب باران وبلاک آرمیتا مرادی (بازیگر) گل آقای جوان همدان سهند جاهدی (شیطون - جذاب - بانمک) فاطیما بهارمست روستای زیبای سرشک عکس بازیگران نوجوان مصاحبه با هنرمندان اصغر نعیمی